Bloggar

Släpp sargen och kom in i matchen

By  | 

Komfortzon starta eget

Den här bilden sparade jag ner i min telefon för några år sedan. Jag tar upp och tittar på den med jämna mellanrum, när jag känner att jag behöver bli påmind. För precis så är det: alla har vi våra bekvämlighetszoner, eller trygghetszoner. Och det är när vi vågar gå utanför den som de verkligt häftiga sakerna kan hända. Det är till och med så att det är en nödvändighet att kliva ur den där bubblan. Vill jag förändra något till det bättre, kan jag inte göra samma saker som jag alltid har gjort. Jag måste våga släppa sargen och ge mig ut på den (ibland) hala isen.

När man väl en gång har vågat släppa taget och det ledde till något positivt, visar det sig ofta att det inte var så farligt. Det kan till och med vara en kick. En kick som gör att man vill kliva utanför den där trygghetszonen igen och igen.

Den naturliga instinkten att inte vilja gå utanför sin zon har troligen med artens överlevnad att göra. När vi för hundratusen år sedan inte vågade ta kontakt med främlingar, var det säkert i vissa fall en befogad rädsla. Människorna i den motsatta stammen som krigade om samma mark att jaga sin föda på var kanske inte så vänligt sinnade som de som idag sitter och väntar på att få lyssna på din föreläsning om varumärkesstrategi. För det är ju så, för de flesta av oss är de här vardagliga rädslorna helt obefogade. Vare sig det handlar om att hålla en dragning för styrelsen, eller att gå fram och presentera sig för en möjlig affärskontakt på ett frukostmingel.

I mitt fall handlade det om att lämna den trygga tillvaron som anställd (som inte alls behöver vara särskilt trygg, åtminstone inte i reklambranschen som jag är verksam i) och starta mitt eget företag, som frilansande copywriter. Det jag upplevde som skrämmande var osäkerheten. Hur skulle mina dagar se ut? Skulle jag bli fattig nu? Skulle jag få några kunder över huvud taget? Tveksamheten gjorde att jag vacklade ganska länge, jag testade mig fram, tog några kortare jobb här och där men insåg till slut att jag måste bestämma mig för en väg. Antingen gå tillbaka till en osäker arbetsmarknad, eller snöra på mig frilansskridskorna, släppa sargen och kasta mig ut på isen. Ösa på till hundra procent.

Att gå utanför min bekvämlighetszon är något jag ställs inför ofta i min nya yrkesroll. Helt plötsligt är jag inte bara en representant för det företag jag arbetar på. Jag ÄR mitt företag och det är mig själv och mina kunskaper jag ska marknadsföra. Det finns dagar jag helst bara vill gömma mig med en kopp kaffe bakom datorskärmen, istället för att gå ut och knyta nya kontakter, ringa säljsamtal och berätta om mitt erbjudande. Då tar jag fram den där bilden igen och minns hur det kändes förra gången jag vågade släppa sargen. Det är en ganska bra känsla. Som jag gärna vill uppleva igen och igen. För det är när jag gör det som jag verkligen förändrar saker till det bättre.

Cecilia Hyttfors är frilansande copywriter och driver det egna företaget Better Stories.

Kommentarer

  1. […] har börjat blogga på iderummet.se, som drivs av Give It Forward. Här kan du läsa mitt första […]