Personlig intervju

Susanne Liljenberg

By  | 

”Det går att förverkliga idéer med tomma fickor”

Hur föddes din idé till att bli entreprenör?
Jag såg en marknad för mer stilrena inrednings- och förvaringsprodukter.  Tillsammans med min väninna Anett bestämde vi oss för att utan en krona på fickan , men med en massa kreativa idéer, se oss om efter finansiärer som kunde tänka sig investera i vår affärsidé. Vi chansade stort och fick den finansiering vi hoppades på. Trots att vi inte hade någon reklamkampanj växte företaget fort under mycket kort tid.  Jag var gravid under starten av vårt företag och som ensamstående mamma var det tidvis tufft. Men att ha barn och skapa företag har aldrig varit något hinder för mig. Jag tror starkt på att låta familjen tidigt ta del av den vardag som det innebär att äga ett företag och vara företagsledare. Vi sålde Granit för några år sedan, men jag är fortfarande involverad i företaget och arbetar som affärsutvecklare. Företaget har idag ca 100 anställda.

Vad har bidragit till din och Granits framgång? 
Företagskonceptet, ett starkt varumärke och tydlighet har bidragit till Granits framgång. Varumärket är stilrent och produkterna har ett internationellt utseende, vilket främjar en bred marknad. Styrkan i mitt och Anetts partnerskap är våra olikheter. Jag är den drivande och Anett är den mer eftertänksamma. Tillsammans är vi ”gas och broms”, som jag brukar förklara det. Vi fick snabbt fokus i media och det satte stor press på oss. Periodvis var det slitsamt för oss att gå från nära väninnor till att vara kompanjoner. Vi har klarat av denna berg- och dalbana tack vare den respekt och omtanke vi i grunden har för varandra.

Vilka kvinnliga förebilder har inspirerat och positivt förändrat ditt liv?
Mina största och viktigaste förebilder under min uppväxt har varit min mamma och mormor. De har trott på mig och fått mig att förstå mitt egenvärde och min egen potential. Jag bodde mycket hos min mormor under uppväxten och där fick jag utrymme att skapa och vara kreativ. Mormor fick mig att våga tro på mina drömmar och hon sa till mig: ”varje morgon när du vaknar säg då till dig själv att du duger precis som du är!”

Hur kan vi kvinnor bli bättre på att lyfta fram varandra och våga dela med oss av våra idéer?
Jag tror på att lyfta fram varandra, tala gott om varandra och att ge varandra feedback. Ingen kan sno din idé, som oftast är kopplad till dig och vem du är som person. Det kan inte kopieras. Du är ditt eget varumärke. Det är i nätverk med andra idéer oftast kan förverkligas. Därför är det viktigt att ta plats med din idé och våga prata om den.

Vilka är dina viktigaste råd för kvinnor som vill förverkliga sina idéer?
Det kan inte nog påpekas hur viktigt det är att arbeta med varumärket, att ta sig tid och bygga en bra affärsidé. Skapa en stark och gedigen grund för att varumärket ska bli hållbart. Tro på dig själv och din idé. För om inte du gör det vem ska då göra det? Det är ofrånkomligt som entreprenör att du kommer träffa på negativa personer, ”nej sägare och energitjuvar. Till dem kan man säga: ”Jag hör vad du säger och jag tar det till mig. Men jag är så starkt övertygad om det här, så det här kommer jag att driva vidare.” Ytterligare råd jag vill ge är att vara nogrann med att skriva samarbetsavtal och var tydlig med hur ni vill bygga upp samarbetet. Mitt sista råd är att våga ta steget – du har allt att vinna!

Har du någon hjärtefråga som du vill lyfta fram?
Vi kvinnor behöver bli bättre på att prata pengar. Att våga sätta siffror på våra affärsidéer och tankar. Det ska inte vara fult att prata pengar. För när vi kommer över det inre hindret, det är då som det blir roligt och inspirerande att arbeta.

/Helene M Stromberg

Se även Susanne Liljenbergs föreläsning på Idea Talks – 28 maj

—————————————————————————————

Missa inte Idea Talks 28 maj

Iderummet_topp_banner