Personlig intervju

Sophia Sundberg

By  | 

Fem frågor till Sophia Sundberg, grundare av Ypsilon AB

Sophia, du har byggt upp ditt framgångsrika företag, Ypsilon AB, under en förhållandevis kort tid. Du är nätverks- och mingelproffs, föreläsare, bloggerska, erhållit Stora Talarpriset 2012, författare till den uppmärksammade boken ”Twitterboken -från första kvittret till att flyga fritt”, och nu även skribent på tidningen Veckans Affärer. Vad är din hemlighet?

Jag tror på att vara mig själv. Ingen annan i hela världen är så bra på att vara Sophia Sundberg, som jag, så därför kör jag på det. Jag är den jag är och jag är inte rädd för att visa upp vad jag brinner för och att vara personlig och visa olika sidor av mig. Både i med-och motgång. Sedan är jag ju oerhört envis också och ger mig inte så lätt. Mitt målfokus är också viktigt. Jag sätter mina årsmål i januari varje år och så stämmer jag av med jämna mellanrum för att se att jag är på rätt kurs. Dessutom vågar jag berätta om mina mål och vad jag drömmer om. Min inställning är också att hjälpa. Ju mer jag hjälper andra och gör för andra, desto mer framgångsrik blir jag också själv. Ju mer framgång vi får i vårt samhälle, desto bättre blir det ju för alla. Nästa gång du hör någon som söker efter en produkt eller tjänst och du känner någon som kan erbjuda detta –gör ihopkopplingen! Så jobbar jag både i och utanför sociala medier. Så fort jag har möjlighet så gör jag ihopkopplingar. Inte för att jag har en baktanke med det, utan för att jag vill och kan!

Personligen är jag en oerhört lustdriven person. Det måste vara roligt! Jag vill ha kul på jobbet och känna att ”Yes –det är äntligen måndag igen”. Så länge jag känner så, då kommer bolaget att finnas kvar med denna verksamhet. När jag inte längre känner så –då kommer jag att göra något annat. Det skall bli spännande att se vad det kommer att bli. Jag skulle t.ex. kunna tänka mig att arbeta som näringslivschef på en kommun, näringslivsfrågor på ett mer nationellt plan, eller för Visit Sweden eller turismnäringen på något sätt. Att bidra till att främja Sveriges näringsliv i ett större sammanhang.

Du bryter ny mark för hur man som entreprenör framgångsrikt använder sig av sociala medier. Vad skulle du säga är den stora vinsten av att interagera på nätet som entreprenör?

Som enmansföretagare har jag ju ingen enorm marknadsföringsbudget. Tänk så häftigt det skulle vara att täcka varenda reklampelare i Sverige med en bild på mig själv och uppmana människor att boka mig till sin konferens t.ex. Men hur skulle jag ha råd med det och vem kan veta vad det verkligen skulle ge?! I sociala medier har jag en möjlighet, på ett kostnadseffektivt sätt, att visa upp vem jag är och vad du får när du anlitar mig. Genom att vara personlig och dela med mig av min kompetens i dessa kanaler, bygger jag mitt varumärke och får bokningar till föreläsningar samt säljer böcker och utbildningar. Den stora vinsten för min del, som entreprenör, är att jag har nått ut till oerhört många med vem jag är och vad jag erbjuder.

Hur ser din vision ut för framtida kvinnliga entreprenörer, och sociala medier?

Själv startade jag mitt första företag när jag var 14 år och därför är det lite spännande att se på min snart 13-åriga dotter som sålt diverse olika saker och haft affärsidéer sedan hon var 5-6 år. Hon växer ju upp med t.ex. Instagram. som en självklarhet. När hon vill köpa något som hon inte har råd med, då startar hon en Bloppis på Instagram och försöker sälja av sådant hon inte längre behöver för att få in pengar till det hon önskar köpa. Hon är också oerhört duktig på handarbete och gör tubscarfs som hon säljer –via Instagram. Här tror jag att hon är på helt rätt väg, att hitta en balans mellan användandet av sociala medier och ett fysiskt kreativt skapande. Att handarbeta är ju oerhört avkopplande och minskar stressen i kroppen så det måste juvara den perfekta kombinationen. Här har jag lite att lära!

Jag tror också att vi kommer få se allt mer här-arbetande tack vare sociala medier. Fler tjänster som kommer att dyka upp på sådant som vi idag inte ens vet att vi kommer att behöva. Frågan är ju inte längre kring om man skall ha en närvaro i sociala medier som entreprenör eller inte, utan snarare vilken eller vilka kanaler som man skall välja att vara närvarande i. Att hitta rätt kanal för rätt budskap.

Du verkar ha ett mycket gott självförtroende. Finns där någon förebild som styrkt dig i att våga prova dig fram, och att följa din passion inom affärsverksamhet?

Ja, mitt självförtroende är det inget fel på. Jag vet att jag är oerhört duktig på det jag gör och jag har ju verkligen förmånen att göra det jag älskar och att älska det jag gör och därför tror jag också att jag blir väldigt duktig på det. Människor som möter mig eller har kontakt med mig känner min passion och den smittar av sig. Däremot kan ju självkänslan svikta ibland.

När det gäller förebilder så påbörjade jag till och med en bok om detta för några år sedan. Jag tycker att vi har alldeles för få förebilder och jag ville lyfta fram fler företagare. Jag kanske borde ta upp den tråden igen…

Vad ska du skriva om härnäst, efter din succé med #Twitterboken? Eller finns där andra spännande projekt som du kan dela med dig av?

Det kommer att bli flera böcker framöver. En bok som kommer att skrivas handlar om affärsnätverkande och kontakter. Det kommer också att bli en bok om just det ni intervjuat mig om här, hur man når ut och bygger sitt varumärke. Den boken kommer jag att göra i samarbete med en annan kvinna vilket kommer att bli mycket spännande och kul. Jag har alltid tyckt om att skriva och att dela med mig av vad jag kan så att andra slipper uppfinna hjulet igen och igen, som t.ex. #Twitterboken, så att skriva böcker passar mig väldigt bra och dessutom tycker jag att det är riktigt roligt.

Jag har flera spännande projekt på gång, jag har ju ”idétinnitus” så det kommer nya idéer hela tiden. Jag kan ju berätta om några. Ett av mina mål för 2014 är att sitta i 2 olika styrelser där jag kan bidra med min kompetens och mina erfarenheter och därmed bidra till andra företags utveckling. Så, känner du någon som söker en styrelseledamot med stor kunskap om sociala medier, marknadsföring, kommunikation och bygga varumärke – hör av dig!

Jag har också blivit kontaktad av en kvinna som vill att vi bygger upp en utbildningsagentur tillsammans och det är också en spännande, utmanande tanke där vi skulle kunna vara som en paraplyorganisation med olika utbildare som vi kan handplocka in i vår verksamhet.

Sedan har jag lite fler projekt och idéer men de är hemliga 😉 än så länge…

/Helene M Stromberg