Inspiration

Sara Blakely

By  | 

Iderummet Spanx

Sara Blakely, grundare av SPANX, säger att grunden till hennes framgång är att hon insåg vinsten i att våga misslyckas. Det fick hon lära sig att förstå tillsammans med sin bror när de varje dag fick frågan av sin far om vad de hade misslyckats med i dag. Det väckte en undran, som väckte förmågan, viljan och modet att titta på sina egna misslyckanden för att förstå dem och därmed lära sig något av dem.

Hon föddes 1971 i Clearwater, Florida, och ville bli advokat, men misslyckades två gånger med inträdestestet. Hon tog en Bachelor of Arts and Science. Arbete sökte hon på Disney World i Orlando med förhoppningen att få vara Långben, men hon ansågs för kort med sina 170 cm, så hon erbjöds istället anställning som jordekorre. Hon blev kvar där som värd under tre månader, och började sedan som dörrförsäljare av faxar. Emellanåt har hon också uppträtt som stand-up komiker.

Hon var framgångsrik som försäljare och blev som 25-åring befordrad till nationell försäljningsinstruktör i bolaget. Som försäljare fanns kravet att hon skulle bära strumpbyxor, trots det varma klimatet. Eftersom hon gick med skor med öppen tå så blev det en estetiskt negativ effekt av sömmen på strumporna vid tårna. Hon provade att klippa av fötterna, men det gav andra negativa effekter som att strumporna rullade upp sig längs benen.

På grund av sin egen vardag upptäckte hon gapet i praktisk användning som fanns mellan vanliga underkläder och den traditionella höfthållaren. Hon hade skaffat sig ett par vita byxor, men behövde underkläder som inte syntes igenom. Här fanns inte längre ett praktiskt utrymme för ett misslyckande. Hennes lösning var att ta ett par snäva strumpbyxor, klippa av dem och modifiera dem, vilket blev grunden för hennes eget varumärke med figurformande underkläder. 27 år gammal flyttade hon till Atlanta, sparade under två år, fortfarande som försäljare, ihop 5000 dollar, gjorde efterforskningar rörande patent på strumpbyxor, och besökte olika tillverkare för att hitta det riktiga materialet för sin idé. När hon hittat vad hon sökte skrev hon ihop sitt eget patent med handledning från en bok i ämnet, för att spara in på kostnader genom att slippa hjälp från en jurist. Hon läste på om marknadsföring, gjorde själv en logo på en god väns dator, och gick en workshop i Atlanta som hette Jeff Justice’s Comedy Workshoppe, där hon lärde sig att namn som slutar på bokstaven x anses mer komiska och lättare att komma ihåg än andra. På så sätt kom namnet Spanx fram.

Eftersom hon, enligt henne själv, inte hade kunskap om förutsättningarna för tillverkningsindustrin eller kännedom om saker som andra förmodar inte kan göras, så blev det istället en tillgång för henne. Hon kunde gå egna vägar. Efter många nej från tillverkare som inte trodde på hennes produkt, hittade hon till slut i North Carolina en tillverkare av strumpbyxor, Asheboro, som ansåg att hennes idé var värd ett försök. Sara Blakely visade själv som modell de figurfrämjande fördelarna med sin produkt inne på vilorummet hos Neiman Marcus, ett välrenommerat varuhus för kvinnokonfektion, inför husets säljansvariga. Bloomingdales, Saks och Bergdorf Goodman kom att följa efter som inköpare.

Blakely skötte hela tiden allting själv, marknadsföring, logisitik och produktplacering där hon ville ha sina produkter bredvid skor istället för bland strumpbyxor.

Företaget Spanx grundades år 2000. Blakely är själv ensam ägare till företaget. Hennes produkter fick stark hjälp av Oprah Winfrey när hon redan i november 2000 förklarade att Spanx var hennes favoritprodukt för året, vilket praktiskt ledde till att det inte fanns något behov av ordinär marknadsföring och reklam. Först därefter sa hon upp sig från jobbet som säljare av faxar. Försäljningen inom Spanx nådde 4.000.000 USD första året, och 2001 skrev hon kontrakt med hemförsäljningsbolaget QVC, ett TV-kanalbolag, som sålde 8000 par de första sex minuterna. Det andra året nådde försäljningssiffran 10.000.000 USD. Den årliga omsättningen är i dag, 2013-14, drygt 250.000.000 USD.

Redan från starten år 2000 har Blakely satt undan en del av vinsten till en speciell fond, Sara Blakely Foundation, som grundades 2006 och vars syfte är att utbilda och träna kvinnor i entreprenörskap. Samma år blev hjälpen från Oprah återgäldad genom att fonden donerade 1.000.000 USD till Oprah Winfrey’s Leadership Academy.

2010 började tillverkning med samma koncept för män, under varumärket MANX. 2012 hade omsättningen växt till att göra henne, som 41-årig, till USA:s yngsta milliardär. En nischad marknad som denna blir likvärdig med högteknologiska produkter, därför att den fyller en befintlig efterfrågan som inte behöver skapas. Hennes egna råd går att höra på http://www.driva-eget.se/miljardarskans-basta-entreprenorstips-9963851 Korta, klara, raka.

Det som är utmärkande med Sara Blakely är att ta med sig kunskaper genom livet, ha förmågan att koppla samman lärdomar med behov, och att aldrig dra på sig onödiga kostnader. Att hela tiden ha ett koncept som det inte kompromissas med. Att alltid veta riktningen och målet, och vid uppnåendet av det ha karaktären att investera av vinsten i samhället och nya generationers tankar och idéer.

/Lennart Arivall