Inspiration

Dyk ned i sju inspirerande möjligheter att förverkliga idéer

By  | 
[tps_title] Förverkliga idéer genom postorderförsäljning [/tps_title] Postorder_small
Att sälja på postorder kan vara både lönsamt och roligt. Dina produkter presenteras i en katalog som antingen kan vara tryckt eller kopierad. Katalogen delas ut eller skickas till de tänkta kunderna som beställer produkter ur katalogen, får sina varor hemsända och betalar via postförskott eller faktura.

Lämpliga varor för att sälja på postorder är:

* Böcker av alla typer -utbildning, underhållning, skönlitteratur etc. Dock bör det vara en bestämd inriktning. Personlig utveckling, trädgårdsböcker
* Videor av alla typer och inom alla områden. Underhållning, utbildning.
* Mjukvara för datorer, programvara. Spel, affärsprogram.
* Samlarsaker – mynt, frimärken, prydnadsföremål etc.
* Elektronik för privat eller yrkesmässigt bruk.
* Frön -sällsynta eller vanliga.
* Mönster till kläder. barnkläder vuxenkläder.
* Ritningar till träleksaker. Lekstugor, möbler etc. för gör det självaren.
* Kläder av alla slag men speciellt nischade för speciella grupper. Fiskare, jägare, golfare etc.
* Vitaminer och hälsopreparat
* Bildelar. Nya och begagnade
* Hälsomat
* Fiskeutrustning, jaktutrustning.
* Sängutrustning. Kuddar, lakan örngott. Alla typer från bomull till siden, svart eller vitt. Enkelt eller exklusivt.
* Husdjursshop allt för husdjuren. För hunden, katten, fiskarna etc.
* Sportutrustning
* Gourmetmat med lokal anknytning.
* Recept på specialmat för diabetiker etc.
* Köksutrustning. Bestick, tallrikar etc.
* Roliga butiken. Skämtartiklar och maskeradutrustning.
* Spelutrustning Spelhuset med spel från hela världen, kort, tärningar, hjul etc.
* Astrologi och New Age. Böcker och kurser
* Specialmat för diabetiker, utrustning och hjälpmedel för reumatiker.
* Hemmakurser i Taichi, yoga etc.
* Leksaker.
* Hobbymaterial av alla de slag.

Tänk på det här när du ska sätt ihop ditt sortiment.
* Erfarenheten säger att lönsamma postorderföretag har en viss profil på det du vill sälja och inte kombinera för mycket.
* Hellre ett djupt än ett brett sortiment och är sortimentet bredare så ska produkterna vara besläktade med varandra på ett naturligt sätt. Det går ju självklart bra att till exempel ha både en bok om trädgårdsskötsel tillsammans med arbetshandskar.
* Ju mer du erbjuder i katalogen desto mer säljer du. Katalogen måste vara generöst tilltagen vad gäller innehåll för att en kund ska vilja köpa ur den.

Tänk på det här när du ska göra din katalog
* Använd fotografier på produkter som inte lätt känns igen på en skriftlig beskrivning. Fotografier gör också din katalog lättare och roligare att bläddra i.
* Attityd. Det finns strängt taget två sätt att skriva texterna i katalogen. På det strikta eller det lättsamma sättet. Tonen du använder varieras naturligtvis beroende på vad du säljer, och om du tror att din kundkrets uppskattar en personlig ton eller inte.
* Nu gäller det att trycka eller kopiera katalogen. Med dagens teknik kan en kopierad katalog bli nästan lika snygg som en tryckt. Allt beror på hur mycket pengar du kan lägga ner för att få fram din katalog.

Hur får du tag i kunderna?
När katalogen är klar gäller det att hitta kunderna. Det går att beställa adressregister som är specificerade vad gäller intressen osv. men det är dyrt. Till att börja med är det lämpligare att annonsera i branschtidningar eller att dela ut katalogen hos intresseföreningar. Har du Internet är det ju bara att söka på ditt nyckelord och e-posta ut ett erbjudande direkt till personer du tror kan vara intresserade av att kostnadsfritt få din katalog. Folk som får ett e-postmeddelande om sitt eget intresseområde brukar inte ta illa upp av det.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7